Bloggen v 11

”Vårvindar friska leka och viska lunderna kring likt älskande par….” Mmm, nu har vi känt av vårvärme i några veckor och det är så härligt! Nu kan man skippa ett lager kläder utan att frysa… eller?!? Det är inte lätt att veta vilka kläder man ska ha på sig, men lager på lager är ju bättre än ett stort tjockt lager i alla fall.

Pandabjörnar

Vi har nu börjat med en ny saga som Stora björn introducerade för oss. Han hade nämligen träffat tre nya kompisar in skogen som heter Bruse. De tre nya kompisarna berättade att de var bockar.

Vi har berättat sagan med hjälp av flankbilder, sagolåda och ber-bot. När vi använde oss av digitalisering fick barnen hjälpa till att programmera ber-bot, som förvandlades till de olika bockarna. Det var en del information att hålla reda på. Hur många gånger ska man trycka på pilen för antal steg bocken behövde gå över bron? Ska bee-bot svänga höger eller vänster? Och inte glömma trycka på Go.

Vi har också övat på prepositioner med hjälp av sagan. Bockarna går PÅ bron, trollet bor UNDER bron, bockarna går ÖVER bron.

Våra äldsta Pandabjörnar utmanade vi i språket genom att de fick skriva en egen saga med utgång från originalet. Det blev sagan om Stora Bocken , Mellan Bocken och Bocken Anna. De skulle bl a gå till affären och handla chips och ostbågar. Ni ska få läsa den vid tillfälle, för vi håller på med sidan tre just nu. Här pratade vi om att sagan har en början,” det var en gång”, att det händer något och att sagan har ett slut, ”snipp snapp snut, nu var sagan slut”.

De har också skapat. Egna horn med hjälp av toarullar som de fick måla och som vi sen har limmat fast på diadem. En bro har vi också gjort. Vi var först i skogen och samlade en massa pinnar som de sedan hjälptes åt att limma fast på de olika formerna som vi klippt ut i kartong. .


Det var en matematisk utmaning att se hur vi skulle placera alla pinnar på formen: Var skulle den långa pinnen få plats eller hur många korta behöver man. Det var också en utmaning att limma fast pinnarna. Vi insåg att det inte gick att bara limma direkt på formen, utan behövde limma på pinnarna och därefter placera ut dem. Nu har vi en bro som kan leva vidare i leken!

Skogen! Som vi har längtat att få komma dit! Där blev det kojbygge och utforska vad skogen har att erbjuda. Vi tog med rekvisita till sagan om Bockarna Bruse, hornen och bockarnas vita lurviga pälsar, för bockarna bodde ju i skogen. Det blev ett glatt positivt gensvar från Pandabjörnarna och även från Isbjörnarna som gärna ville vara med och turas om att vara trollet under bron.

Vi hjälptes åt att göra en bro med hjälp av tjocka grenar som vi la mellan två stenar. Sen spelades sagan upp fleeeeera fleeeeeera gånger! Vilken härlig utomhusteater det blev. Det var så roligt att se hur barnen levde sig in i sina karaktärer på sitt sätt. Kanske har vi några blivande skådespelare i vår grupp?

Isbjörnarna letade rätt på Kungasalen i skogen, en glänta som låg på en höjd. Där vi samlade vi skatter från skogen och lyssnade till Bergakungenssal. Kanske var det lite läskigare att faktiskt höra den pampiga musiken i skogen än i förskolans lokaler. Vi blev alla lite rädda när en livs levande människa dök upp när vi som bäst dansade och samlade skatter. Skatterna vi hittade var vackra pinnar, kottar och mossa. Tanken är att vi ska göra de ännu vackrare, så de blingar ordentligt och sen lägga de i trollens skattkista!

Forskargrupper

I forskargruppen som jobbar med troll har vi den här veckan jobbat vidare med sången ”Ett gammalt fult och elakt troll” en sång som många av barnen tycker om. Vi har ju lyssnat på den tidigare och sjungit den tillsammans. Nu har vi pratat om vad det är vi sjunger. Hur kom trollet till vårt land? Jo i en luftballong. Vad är en luftballong för något, och hur kan man åka i en? Vi bestämde oss för att göra luftballonger tillsammans. ”Dom måste vara jättestora för trollet är så stort”

De barn som ville måla en ballong gjorde det och de som ville dekorera en ballong med silkespapper och lim gjorde det. Det blev riktigt färgglada ballonger. Det tillverkades korgar till ballongerna av kartonger som även de skulle målas eller limmas. Vi diskuterade hur man gör för att få luftballongen att komma ner påmaskande igen. Det var några barn som visste att det hänger påsar med tyngd på sidorna runt korgen. Hur ska vi göra dessa?

Vidare i sången får man veta att trollet har en trollmadam med en näsa stor som Amsterdam och en katt stor som hela Kattegatt. Så efter att vi skapat trollens stora luftballonger skapades det ett par trollbyxor till ett av trollen. Hur ska vi göra näsan? Vi måste göra en stor katt också!

Den andra forskargruppen fortsatte med sina namnskyltar skrivna med runskrift. Nu var det dags att måla de stengrå och fylla i ristningarna med ”blod”, rödbrun färg. Att måla det grå var inga problem, men klurigare var det att fylla i de smala ristningarna. Penseln var för tjock, även de smalaste vi hade. Däremot letade vi rätt på smala smala träpinnar som gick galant att använda. -” kanske vikingarna använde såna här pinnar också?!?”

Vidare pratade vi om runstenar och barnen fick tala om vad de kunde och visste. Barnen hade kunskap om att man fick en runsten om man dött, där det stod ens namn och när man var född, som en gravsten. Ordet minnessten var ett nytt ord för några, men de förstod snabbt vad det stod för, exempelvis att man vill uppmärksamma någon som gjort något bra för andra. Vi läste att runstenarna ofta stod utmed dåtidens vägkanter och sjöleder. Varför tror ni det var så?

Innan vår stund ihop var slut hann vi måla grunden till den stora runsten vi ska skapa och rista in ett meddelande på. Vad vi ska rista in? Ja, det ska bli intressant att se.

Det var allt för den här veckan. Trevlig helg och njut av vårsolen!

Hälsningar Bettan Malin Emma Nathalie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *