Så försvann den härliga våren för den här gången. När vi skulle träffa lite nya kompisar från förskolan Roten i början av veckan var det helt vitt på backen och fotbollsplanen vid Vasaparken där vi skulle ses för att leka lite lekar på hade förvandlats till ett vinterlandskap 🥶 Det blev en kort stund tillsammans den här gången men vi kommer att ses flera gånger under våren.
Intresset av att skriva ser vi mer och mer av, inte bara i Grizzlybjörnsgruppen. Även hos brunbjörnarna ser vi nu en nyfikenhet över hur ”streck” och ”bullar” helt mirakulöst blir bokstäver.
Här ser vi väldigt tydligt hur de äldre visar och vägleder de yngre.

I skogen denna vecka så fick brunbjörnarna i uppdrag att samla pinnar som sedan skulle användas på deras egna undervisning senare veckan. Pinnarna användes sedan till att bygga olika bokstäver. Vi pratade om vad bokstaven heter, vad det finns som börjar på den och om ord där bokstaven ingår.
Sedan ville barnen på eget initiativ försöka att bilda ord av de bokstäver som fanns.
Sa jag att intresset är stort?!
I femårsgruppen har vi under de senaste två veckorna jobbat med sekvensbilder. Vi har tittat på bilder och klippt ut dom för att sedan lägga dessa i rätt ordning efter vad de ser händer på bilderna. Vi har även läst en serietidning tillsammans. Det var lite klurigt att veta vilken bild man skulle titta på när vi läste.

Vi ritar sedan egna serier, både med och utan text. Vi pratar om att det är olika rutor i en serietidning och vi använder oss av en linjal för att få raka streck. Kan man göra en serie utan att det finns någon text som talar om vad som händer? Vad måste man tänka på då?
Forskargruppen som jobbar med tidsresa har den här veckan jobbat vidare med sina akvarellmålningar de gjorde förra veckan. De har tagit reda på fakta om de olika karaktärerna i Asarnas rike. Vad vet vi om Idun, Freja, Tor, Oden och Heidrun? Vi skriver ner det vi lärt oss på ett papper som vi målat med kaffe för att det ska se gammalt ut.
Vi eldade på papprets kanter också. ” Det ser ju ut som en skattkista” ”Det luktar jättegott, som när vi grillar i skogen”

När vi skrivit klart vår text fyller vi i våra bokstäver med en svart penna. Sen limmar vi upp texten och akvarellbilden på ett papper. Dessa faktatexter sitter nu på väggen för beskådning.

Forskargrupp Troll
Bergstroll, stentroll och ja en massa stora troll. Finns det små små troll? Ja tandtroll finns ju var det någon som sa. Vart lever dom? I tänderna om vi äter för mycket godis säger någon annan. Denna undervisning startade med att vi tillsammans lyssnade på en del i en saga om två tandtroll som heter Karius&Baktus. Den handlar om att de gärna vill flytta in i tänderna och bygga sig ett hem.
Hur ofta ska vi borsta tänderna? Vi pratade kring ämnet och la även upp 20 sockerbitar som fick representera 20 mjölktänder, vi räknade dessa och fick fram att vi har tio uppe och tio nere. Vi ställde frågan om det var socker i äpplen? Ja sa någon när vi smakade för det är så saftigt. Fruktsocker var det någon annan som sa.
Vi öppnade våra munnar och bet ihop. Oj vilka olika tänder vi har…Vi väljer att skapa varsin tand utav lera i olika storlekar. Varsin Karius och Baktus ville vi skapa. Vi använde oss av två olika färger (gul och röd)
Vi tog fram pipetter som vi fyllde med färgen, sen ”duttade” vi på den på ett stort papper. Sen var det dax att blåsa ut färgen som skulle bli trollhår. Att blåsa är svårt men roligt när vi ser färgen blandas och marmoreras.

När vi i slutet utvärderar så väljer vi att använda pärlor. Vi hämtar en pärla i taget, vi viskar till pedagogen vilken vi vill ha. Vi väljer mellan tre olika färger, en som representerar – bra-mittemellan- mindre bra. Vi håller pärlan i handen så ingen annan ser. Vi släpper dom samtidigt så de ramlar i golvet. Mycket bra för självkänslan att inte behöva påverkas av vad kompisarna vill välja, utan få bestämma helt själv!
Vid ett undervisningstillfälle med brunbjörnarna så hamnade vi nästan på tivoli. Eller i alla fall så samlades vi runt ett lyckohjul.
Innan hjulet började rulla så pratade vi om vad ”slumpen” är.
Kan man bestämma vad hjulet ska stanna på för nummer?
Kommer man vinna när man tar en lott?
Man vet inte. Det är slumpen som styr.
I tur och ordning fick ett barn i taget snurra lyckohjulet, och med spänning vänta på vad som fanns på just det numret det blivit.
Bakom de olika numren fanns frågor om matematik, bokstäver, naturen, fysiska utmaningar och även frågor där vi lyssnade på barnens egna tankar. Alltså en blandning av allt möjligt.

Vi avslutade veckan med ett gympapass på Friskis och Svettis. Den här veckan fick barnen testa att leka ”flaggleken” men först var vi tvungna att värma upp vår kropp. Flaggleken har vi tidigare lekt utomhus så det var roligt att få göra det i en stor gympasal. Man är indelade i två lag, sen gäller det att försöka knycka det andra lagets flagga utan att bli kullad. Blir man kullad får man gå till fängelset och vänta på att en kompis kommer och räddar dig.

Efter Flaggleken byggde vi upp en klurig hinderbana. Vi tränade på att åla, balansera, hoppa över, klättra och på att göra kullerbyttor.
Vi avslutade gympan med en skön avslappning och en svalkande dusch😅
Det var allt för den här gången ha en skön helg,
Inkan, Lotta, Madde