Bloggen v 17

Att barn ibland vill läsa samma bok om och om igen och kommenterar samma händelse varje gång man läser känner ni säkerligen igen.

Det är precis så vi ser att barnen bearbetar den saga vi nu har i fokus, sagan om de ”Tre små grisarna och vargen” . Att grisarna inte ska bo med sin mamma suggan längre är konstigt. Det vinkas och sägs ”hej då” många gånger när barnen själva berättar flanosagan. Likaså bearbetas händelsen när vargen tar sig ner via skorstenen och hamnar i det varma vattnet och bränner rumpan och springer till skogs.

Vid flanotavlan samsas de om flanobilderna, sätter upp i den ordning de själva tycker. Ibland berättar de sagan ihop och ibland var och en för sig, i olika fart och takt sittandes brevid varandra. Man kan tydligen prata i kanon också, inte bara sjunga.

Nu har alla sagor vi arbetat med fått sina platser i vårt Pandarum och vi ser att barnen titt som tätt väljer att sätta sig ner själva eller tillsammans med kompisarna för att själva få berätta sagorna utifrån deras bild, ordförråd och förståelse.

Vi har fortsatt introducerat och använt oss av nya skapandematerial när vi skulle bygga upp de tre små grisarnas hus. Hö och gräs, pinnar och bark, grus och stenar. Vi kunde tydligt se att barnen visste hur det skulle få fast pinnarna på kartongen då vi gjorde på samma sätt med bron till Bockarna Bruse. Repetition ger färdighet. Gruset var lite klurigare men tillslut listade vi ut att, ju kladdigare och ju mer av limmet, desto bättre, till alla barnens glädje! Höet fastande snabbt på fingrarna och vi såg hur lätt det var att blåsa bort, nu förstår vi varför det var så lätt för vargen att få ner det första lilla grishuset!

Det har också tillverkats grisar som barnen ska få använda som rekvisita till en teater. Vi använde oss av papperstallrikar som barnen fick måla på. Vi blandade vit och röd färg för att få fram den skära färg som grisarnas kroppar har. Därefter var det dags att limma fast ben till grisen av kartong. Hur många ben har en gris? Nån gissade på två men efter stund kom vi fram till att grisen har fyra ben. Grisen skulle också få ögon,öron och näsa. Men heter det näsa? Nej… tryne kom vi överens om att grisen luktar och bökar med. 

RÖRELSE Pandabjörnar och Isbjörnar

Idag flyttade vi ut våran rörelse i det vackra vårvädret. Vi gick bort till ”Krokodilparken” och hittade en bra plats i solen. Rörelsen började med dansstopp och hav,land och skepp som uppvärmning. Istället för hav,land och skepp hade vi tagit med en björnarna,en av bockarna  och en av grisarna. 

Leken, som kanske en del av er lekt, går ut på att barnen ska förflytta så snabbt som möjligt  mellan de tre olika djuren när ledaren ropar ut Bock,gris eller Björn. Det gällde att lyssna ordentligt och ha fokus på ledaren. Efter det delade vi upp gruppen i pandabjörnar och isbjörnar för att barnen  behöver olika utmaningar. 

Pandabjörnarna fick prova på att sparka en boll till varandra och isbjörnarna fick träna på att balansera ärtpåsar på huvudet. 

Vi avslutade våran rörelse med en tärningslek. 

Pandabjörnarna fick en traditionell tärning med prickar. Deras utmaning var att försöka räkna hur många prickar tärningen visade och sen t ex hoppa lika många gånger. 

Isbjörnarna fick uppdrag på sin tärning t ex hoppa 10 grodhopp,10 armhävningar,gå kräftgång m fl. Här tränade vi på att kunna ta en instruktion och att träna hela kroppen 

När tärningen visat 10 groddhopp många gånger så var vi rätt möra i benen😅.

 Det blev en välförtjänt fruktpaus efter all rörelse under ett träd på gräsmattan . Bra kämpat alla Pandabjörnar och isbjörnar!

TEATER: På Villovägar

Förutom att vi arbetat på med projektet har vi denna vecka varit på teater med Isbjörnarna och några av Pandabjörnarna.  Vi tog oss till Tittut teatern för att titta på föreställningen, ’På Villovägar’. Pjäsen började med en Nalle som hamnade i en flyttlåda när en familj skulle flytta. Föreställningen upplevdes som ett ”magiskt” äventyr enligt barnen. Vad händer när ingen är där? Allting kommer till liv såklart. Ett upplyst rivjärn blev till ett höghus, klänningar blev växande träd och elefanter. Kaffekannan blev en fransk servitör och ett paraply blev såklart en manet. Det var en händelse om oväntad vänskap, hopp, rädsla och glädje.

FORSKARGRUPPERNA

Grizzlybjörnarna

Den här veckan väntade en tidsmaskin på Grizzlybjörnarna. Var och en fick en ”tidsmaskinshatt” på huvudet och till högt flygplansbuller ( i högtalaren) försökte en röst göra sig hörd att vi med hjälp av denna maskin skulle ta oss tillbaka i tiden. För att göra detta behöve vi snurrade medsols 10 gånger. Kan ni tänka Er, vi landade precis när Big Bang hade inträffat! Här började vår undervisningsstund. Tillsammans gjorde vi en reflektionsresa från dinosaurietiden, kritatiden, stenåldern och vikingarna för att till sist hamna i 1800-talet! Det var en reflektionsresa som hette duga och som vi gärna hade velat spela in, för oj vad de återberättade med inlevelse och glädje!!!

När vi nu damp ner i 1800-talets Sverige fick fokus just denna gång bli på förflyttning inom och ut ur Sverige. Många flyttade från landsbygd in till större städer. Det var rätt fattigt för många, medan andra hade det bättre. Den praktiska uppgiften idag var att bygga sig ett hus, antingen ett som kunde finnas ute på landsbygden eller ett i stan.

Vi blev arkitekter. Papper, blyertspennor och sudd kom fram. Nu skulle här skissas på det hus som sedan skulle byggas i tjockare papp. Ritningen klipptes ut, lades på det tjockare papperet, ritades av och klipptes ut. Hur många gavlar och långsidor behöver vi? Lite jobbigt blev det när det uppdagades att ett hus har fyyyyyra väggar!!!! ”….jag som bara har klippt två …”

Alla fick tala om var i vårt avlånga land de skulle bo. Några valde att bo i storstan och andra ville bo kvar på landet och odla potatis, morötter och ha boskap. Vi fick veta att tomater ansågs som en ”äcklig” grönsak och att potatisen blev en hyllad och viktig del i vårt matintag.

Brunbjörnar och isbjörnar

Den här veckan har vi pratat om fabler. Vi släpper troll ett tag och väljer sagor om djur som finns i vår skog. Vad är en fabel egentligen? Vi diskuterar tillsammans och kommer fram till att det är små korta sagor om djur som har ett budskap. En känd fabel som alla barnen känner igen är just ”Tre små grisarna”. Vad har den för budskap? Jo att den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket. Vi lyssnar på fabeln ”Myran och gräshoppan”.

Myran jobbar hela sommaren med att samla barr, pinnar och mat till stacken, medans gräshoppan ligger och vilar sig. Sedan när vintern kommer, då har gräshoppan ingen mat och ingenstans att bo. Myran däremot hade det varmt och skönt i sin stack och mycket mat så han klarar sig hela vintern. Sensmoralen i historien var att göra det hårda arbetet först och sedan fira.

Vi ritar till fabeln vi hört. Den här gången använder vi oss av pastellkritor och vattenfärger. Vi diskuterar tillsammans hur många ben en myra och en gräshoppa har. Hur kan man rita kroppen? ” Jag vet, man gör tre bollar” Ja, titta myrans kropp är som tre delar. Vi avslutade med att titta på en fabel ur ”Fablernas värld”.

Trevlig helg!
Önskar Bettan, Malin, Emma och Natalie.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *