Bloggen v 20

” Masken kryper i sitt land, ögonlös och utan tand. Ugglan kommer på visit, maskens mamma ropar smit!”

Vi har med alla Isbjörnarna jobbat med en viktig krabat som både finns i skogen och på bondgården….Nämligen daggmasken

Ja, vi har pratat om daggmaskar, tittat på levande daggmaskar, tittat på Nicke Nyfiken och hur han gjorde med maskarna, känt och hållt i dom, sjungit om dom, målat maskar och gjort ett land som dom kan krypa in och ut ur och sist men inte minst, haft ett maskrace !

I arbetet med daggmasken har vi fått in många delar i läroplanen, men framför allt naturkundskap just för att den finns i vår natur och att den är en viktig del i naturen. Daggmasken drar ner löv i jorden så att löven blir jord, den äter löv och dess avföring blir ny jord till våra träd och blommor. Masken gör gångar i jorden så att växternas rötter får syre och bättre rum och den är dessutom föda till olika djur. Hönor och ugglor äter mask för att bli mätta och vill vi meta fisk så sätter vi mask på krok för att få fisk som vi människor sen äter och blir mätta.

”- jag tycker inte om fisk, så jag blir inte mätt då”

Rent språkmässigt har vi nämnt nya ord som vi kanske till och med lärt oss. Orden är : mask/ daggmask, segment och gördel. Segmenten har vi pratat om att de är maskens muskler så att de kan ta sig fram ovan jord som under jord. Just dessa ord fick vi alla så bra berättat för oss i den lilla filmsnutt om Nicke Nyfiken och maskarna. Vi fick även se och lära oss om gördeln, vilket är det stället där maskbarnen växer till innan de föds, som fjärilens puppa. Vårt arbete med fjärilarna kan ni läsa om i tidigare blogginlägg. Dessutom har vi fått in språket via ramsa och sång med tillhörande rörelser.

De äldre Isbjörnar har också hunnit med att tittat lite närmre på nyckelpigan. Vi tog hjälp av bok, film och Google för att få fakta kring denna insekt. Dessvärre har vi inte lyckats hitta en levande nyckelpiga, men vi hoppas alla på att få se någon nästa vecka då vi ska ut till landet, Rönninge By. Tänk om vi får möjlighet att inte bara titta på den utan också får en nyckelpiga att krypa från handen upp på armen… Däremot var inte alla så säkra på om dom ville ha den på sin nos som texten i sången säger. Fråga barnen hur sången går.

När vi pratade och gjorde nyckelpigor fick vi in mycket matematik. Hur många ben har den och hur många ben sitter det på varje sida? Antennerna, hur många är de till antalet? Hur många prickar vill du ha på din nyckelpiga? Vi räknade och visste hur många det var av varje sort. Det kluriga var sen att se till att klippa rätt antal ben, se till att de satt tre på varje sida och att limma på det antal prickar som man sagt att man ville ha. Räkna, räkna och räkna lite till. Vi hjälptes åt, för att koncentrera sig på att klippa samtidigt som vi höll koll på antalet, det var en stor utmaning.

När de äldre Isbjörnarna pratade om nyckelpigan fick våra yngre förmågor göra vårmålningar. I vintras gjorde de vintermålningar som vi sedan klistrade på ett foto av barnet klädd i vinterkläder. Dessa vintertavlor återkommer de ofta till och pekar på sig själva och varandra. Nu gör vi nya för denna årstid. Vi tar fram vårt lilla ekträd och tittar på löven och dess färg. Sen fick de ”dutta” löv med hjälp av en tops på det träd vi pedagoger ritat som endast bestod av stam och grenar. Dagen därpå ”duttade” på blommor på vårtavlan och sist men inte minst, ett foto på barnet.

I torsdags var det förskolan dag, och de firades såklart med pompa och ståt.
Tillsammans gick hela förskolan i en skrålande parad mot vasaparken. På plats sjöng vi sånger, lekte lekar samt så hade vi en trekamp.
här kommer lite bilder från vårt firande.

Trevlig helg!
Bettan, Cissi, Emma, Nathalie & Tina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *