Bloggen v. 21

Oj, vad Pandabjörna har spelat teater de senaste projektveckorna. Som slutspurt, innan vi rundar av terminens projekt ville vi nosa och visa barnen något nytt som vi också kunde knyta ihop dramatiseringen. Vi introducerade green- screen för dom.

Det vi pedagoger hade i sikte, var att barnen skulle dramatisera den saga de visat störst intresse för med hjälp av appen Green-screen, applicera en mer verklig miljö i bakgrunden. I själva verket, att de ska se ut som om de spelar upp sagan utomhus i skogs/ ängsmiljö.

Första steget var att få barnen mer bekväma med att bli filmade här på förskolan. Vi har inte filmat barnen så mycket, mer fotat. Vi visade på, var på ipaden kameran sitter och hur man startar en inspelning. Därefter riggade vi Ipaden på ett stativ och filmade barnen i korta sekvenser. Efteråt fick de se det vi spelat in och vad spännande det var att se sig själv och kompisarna! 

Nästa steg var att fråga om de ville spela in sig själva när de dramatiserade sagan. Tur att det blev ett glatt ”jaaaa”. Så var det igång.

Vi började med att visa alla på iPaden att vi kan ändra bakgrunden på greenscreen appen så de kunde hitta en förståelse för vad en greenscreen faktiskt är. Kompisarna simmade med fiskar och gick bland dinosaurier…nu förstår vi! Vi kunde inte få nog! ”Jag vill ha en regnbåge!” okej, låt oss hitta en regnbåge! Vi filmade när de lekte framför greenscreenen och visade dem resultaten för att verkligen få dem att förstå hur det fungerar.

Barnens spontana reaktion efter de fått bekanta sig med green screen var ”Vi vill ha teater!” Så vårt nästa steg blev att levandegöra våra sagor. Vi frågade barnen vilken saga de ville spela och det blev Bockarna Bruse igen, mycket populär saga😊. Fram med rekvisitan och på med musik! Det gick hur bra som helst och dem bara längtade efter biopremiären. ”Där är jag! Jag är lilla boken!” Alla lös upp när de såg att, på grund av green screen att de faktiskt gick över en riktig å!

Idag hade vi en super härlig skogsdag och även tog med oss paddan så vi kunde ta bilder av skogen och av en bro! Bilderna har barnen tagit själva och ska används till greenscreenen nästa vecka! (Kan ni gissa vilken saga dem vill dramatisera med den här bilden 😉)

Forskargrupper

Idag blev sista projektdagen för terminen för våra två grupper, där den ena har forskat kring ”Tidsresan” och den andra om ”Troll”. De sista veckorna kommer vi ägna åt att slutföra innan vi knyter ihop säcken till sommaravslutningen.

Grizzlybjörnarna avslutade sin ”Tidsresa” med att tänka och spåna om FRAMTIDEN! Vad kommer hända med olika saker i framtiden? Hur kommer det att utvecklas. Alla skruvade på sin fantasihjärna och alla hade vi olika sätt att göra det på. Själv vred jag på en osynlig pinne på huvudet. För några av barnen sprudlade fantasin iväg, så vi fick dra lite i bromsen till en början.

De delades in i två grupper där de tillsammans skulle berätta sina tankar för varandra. Lite svårt var det att tänka utanför boxen. -”Vadå, kunna flyga med vingar och en maskin i magen”. -” ja, jag tror att man kan flyga själv och inte behöver flygplan”. -” det kommer inte finnas tak på bilarna” och -” mobilerna laddar man med en app”. För att komma ihåg allt, fick de som ville, skriva stödord, för att komma ihåg vad de skulle säga under inspelningen. Den härliga inspelningen ska göras till QR-koder som kommer finnas att scanna i FRAMTIDEN.

Brunbjörnarna och Isbjörnarna har jobbat vidare med ord och lekt med ord. Vi har tränat mera på sammansatta ord, två ord som tillsammans bildar ett nytt ord. Glas + ögon = glasögon Citron + fjäril= citronfjäril
Vi tittar i boken djurens ABC. Tänk om ett husdjur var ett djur som gick och bar på ett hus. Eller om en isbjörn var en isbit formad som en björn. Eller tänk om man kunde köpa en dammråtta i djuraffären, hur skulle den se ut?

Vi tittar på bilderna av sammansatta ord och väljer två bilder som tillsammans bildar ett nytt ord som inte finns. Fågel + påse = fågelpåse Hur skulle en sådan påse kunna se, vi ritar hur vi tänker oss att det skulle se ut. Eller pinne + vagn= pinnevagn, hur kan en sådan se ut?

Ha en trevlig långhelg!

Hälsningar,

Bettan, Emma, Malin, Nathalie

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *