Hej Bloggen,
Sköna maj välkommen….och vips så är maj månad slut…
Isbjörnarna har fokuserat på vardagsteknik sista tiden och bla. utforskat lutande planet, potatisskalare och rivjärn. Hur utmanar och stimulerar vi barnens till att utforska? Jo, genom att låta dem pröva, ställa frågor och visa på. De äldre Isbjörnarna får ställa en hypotes och sedan se genom sitt prövande om hypotesen stämde. Kanske blir det en ny hypotes utifrån det tidigare resultatet.
Här får de pröva med två olika bollar och en liten lastbil, för att ta reda på vad som händer när man lägger ner dem på ett lutande plan.

Först pratar vi om föremålens form och barnen får berätta vad de tror kommer hända och bilda sig en hypotes. Sen är det ju väldigt spännande att se om lilla eller stora bollen kommer ner först, eller är det lastbilen som vinner. Om det inte händer något kan man ju alltid ge föremålet lite extra hjälp 😏

Inomhus har vi utforskat bilgaragets lutande plan.


Ett annat kul sätt att utforska lutande planet på är med hjälp av kulor som får rulla genom färg i en kartong och barnen hjälps åt att luta den åt olika håll. Barbaskön ville visa på vilka ”nya” färger som blev om man blandade just två specifika färger med varandra. Vilken ”ny” färg fick man när kulorna blandade de två färgerna? Och vilka roliga spår kulorna lämnade på pappret.

När man ska riva morötter behöver man använda flera olika tekniska hjälpmedel. En vass kniv att skära av blasten med. På kniven finns en vass egg. Sedan behöver man en skalare. Hur fungerar den? Vilket håll ska man dra den åt?



Av de rivna morötterna gjorde vi en morotskaka och då kom ytterligare en teknisk sak fram och det var en elvisp. Kan tala om att morotskakan åts med stolthet och med en viss glupskhet 🙂
Vi i Brunbjörnsgruppen har ju, som ni har märkt, haft ett projekt där vi gått och tittat var varje barn bor. Ännu har vi inte hunnit med alla, men snart så.
Det går till så att den som ska visa vägen till sitt hem får gå först med en pedagog.
Väl där så blir det en bild utanför porten, en bild utanför dörren där efternamnet står och slutligen ett besök på innergården.
Innan vi har lämnat förskolan så har vi nollställt en stegräknare för att kunna se hur många steg det är hem till respektive barn.
På förskolan har vi gjort en karta över Vasastan där barnen har skrivit namnet på sina gator och sedan kommer vi att fylla på den med foton på barnen som placeras ut på rätt ställe.
På så sätt kommer de lätt kunna se vilka som bor nära varandra och vem som bort längre bort.
Ett stapeldiagram har vi gjort tillsammans och det har då blivit visuellt tydligt med avståndet.
Det är roligt att se att barnen är stolta över att få visa upp sitt hus,
och att vi kan se att många fått förståelse för hur gatorna i närmiljön förhåller sig till varandra.
Vi upplever att detta är ett projekt som intresserar barnen och som kanske växer till något mer framöver. Vi får se var vägarna leder…….
Vi har under dessa två veckor också ”bytt barn” vilket innebär att de äldsta isbjörnarna som ska bli brunbjörnar har följt med våra nuvarande brunbjörnar till parken. Där vi haft fri lek samt gjort olika samarbetsövningar. Vilket har varit väldigt uppskattat och roligt.
I vårt fortsatta arbete med kroppen har vi nu gått över på självporträtt och där med kommit in på konstnären Pablo Picasso. Han är ju känd för att rita sina porträtt på ett otraditionellt sätt där ögon, öron och mun kan sitta lite var som helst. Barnen har fått skapa egna porträtt som influerats av Picasso, där inget är rätt och inget är fel så det kan bli hur som helst.

Vi önskar er alla en riktigt skön helg och så ser vi fram mot en härlig ny vecka, med som det nu ser ut, mycket sol och värme. Påminner om solskydd och Kläder för väder.
Bettan, Tina, Lotta, Madde, Cissi och Anna
När man läser en veckas blogg hos er så skulle man kunna tro att den handlade om en hel månad! Jag slutar aldrig att imponeras över hur mycket lärande och lek ni ger våra barn varje vecka 😀Tack 🤗