Nästan allt har en början och ett slut och vi har kommit till ett slut på vårterminens bloggande, detta blir nämligen terminens sista blogginlägg.
Det här blogginlägget blir framförallt en liten tillbakablick på våra två projekt som Isbjörnarna haft, men även lite annat.
I vårt bondgårdsprojekt har digitala verktyg denna termin fått mycket större plats och gjorts på flera olika sätt.
Den planerade pedagogiska leken vi haft med bondgården har syftet framför allt varit att arbeta med språket och få den sociala träning i grupp, som är början till att erövra förmågan att förstå lekkoderna och bli lekkompetent.
I de estetiska lärprocesserna har vi fått in en bra mix av skapande, dans och drama under terminen både planerade men också spontant såklart.
Projektet ”Skogen” har den här terminen handlat mycket om vattnets kretslopp. Allt började med att barnen ville ha vatten på sin skogsvägg och där tog det hela fart. Vi pedagoger bjöd in grodan Kaj som tog med oss alla på vattnets resa i avloppet. I berättelsen om Kaj fanns fakta om vattentorn som vi tillsammans med barnen förklarade med hjälp av ett hemmagjort vattentorn där barnen fick utforska vattentryck. Det slutade med att vi återkom till skogsväggen där vi tillverkade ett vattendrag och då kom in på vattenmolekyler. Vi träffade Herr Vattenmolekyl som genom dans och drama beskrev vattnets olika stadier, flytande, gas och fastform (is). Det var fascinerande att se hur barnen anamade sina kunskaper och kunde relatera till de i andra sammanhang. ”-titta, klossarna är som is”, klossarna låg tätt brevid varandra, precis som vattenmolekylerna gör i fast form.
Mulle har också blivit en viktig vän till Ugglis och oss. Han väckte lite extra liv i vårt arbete med hållbar utveckling som ständigt finns i bakhuvudet. Barnen känner väl till Plastis, Pappis, Kompostina och några till.

Och som en fin avrundning på vårt skogsprojekt fick de älsta isbjörnarna äntligen komma till skogen. Tillsammans med Brunbjörnarna och Grizzlybjörnarna gick vi till Karlbergs slottspark där vi äntligen fick leka lite skogslekar, leta naturmaterial till en matte uppgift samt testa på att tälja.
”Det är som att vara på semester”
”eller som att vi är i djungeln”
Nu på slutet av terminen har båda projekten arbetat med det som hör årstiden till. Vi har pratat och tillverkat insekter, fjärilar, maskar och planterat. Nog har väl de flesta av er hört sången om fjärilens olika stadier, från ägg, till larv, till puppa och som utvecklas till en fjäril…
Tänk vad härligt det är att få träna tillsammans i grupp. Barnen hejar på varandra och samarbetar. Det är så fantastiskt att se hur deras kroppskontroll blivit så bra under året som gått.


–



Nu önskar vi er alla en helt underbar sommar med många soliga dagar! Bettan, Cissi, Emma, Lotta, Madde, Thelma & Tina
Tack för ännu en fantastisk termin med er! Vi önskar er en riktigt härlig sommar 🌸