Bloggen v 3

Hej Bloggen,

Ibland blir man förundrad över vårt väder. Vi har njutit av snön som kom för en vecka sedan, vi har också tyckt att det några dagar blev onödigt kallt. I alla fall om man är Yngre Isbjörn och inte gillar vantar… Och så nu, i mitten av denna vecka så kom den där Gumman Tö och tog bort vår snö!

Hur som helst, vi Isbjörnar har precis som våra kompisar Grizzly och Brunbjörnarna pratat och skapat kring ordet snö.

Det började med att vi tillsammans gjorde snöbollar ute på gården. Våra Isbjörnar visade intresse för att försöka göra snöbollar så vi bestämde oss för att praktisera detta i ett annat material än snö, nämligen porslinsdeg. Porslinsdeg är som saltdeg fast mer salt i. Om det var någon skillnad….kan vi inte påstå, så vi går tillbaka till saltdeg.

Snöbollar tillverkades liksom snögubbar gjorda av platta cirklar som lades ovanpå varandra. I slutet hade vi gått från snöboll till platt snögubbe till pannkaka…Det gäller att hänga med i svängarna.

Alla som ville fick under veckan skapa ett vinterland med vit färg, vitt silkespapper, vadd och vita små rivna pappersbitar som symboliserade snö.

Med de äldsta Isbjörnarna hade vi en undervisning där vi pratade om vad snö egentligen är. Det var ingen som riktigt visste men att det var kallt var de eniga om. Vi googlade på snöflingor och fick reda på att ingen snöflinga är den andra lik. De är som oss människor, ingen är den andra lik, unika var och en! Aktiviteten vid denna undervisningsstund blev att få klippa en snöstjärna. Till allas förvåning och lycka blev de fem helt unika snöstjärnor!b

De äldre isbjörnarna har studerat snö med hjälp av luppar och vårt digitala mikroskop. Vi tittade efter iskristaller i både snön och i isbitarna, vilka vi sparade till vårt experiment. Vi pedagoger ställde barnen frågan: vilken tror ni genererar i mest vatten, isbiten eller snöbollen? Det kom fram många olika hypoteser. Bland annat att isbiten skulle generera mest vatten för att den var hårdast.

Med det smälta vattnet passade vi på att undersöka hur vattnet såg ut. Vi jämförde snövattnet med isvattnet och kranvatten. Och kom alla fram till att snö vattnet definitivt var smutsigast. Och vi alla är överens om att vi håller oss till att dricka kranvatten i fortsättningen.

I vårt jämförande av vattenmängden fick vi även in den rymdgeometriska formen cylinder, samt volym lära.

Trevlig helg önskar
Bettan, Cissi, Emma & Tina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *