Bloggen v 37

”- dripp dropp dripp dropp dripp dropp dripp dropp, vad är det som faller på våra paraplyn, vad är det som faller ner från skyn, jo vatten vatten bara vanligt vatten…” ( en sång).

Nä, den varan har det inte varit mycket av på sista tiden, regn alltså….en del barn älskar att leka i och med vatten medan andra älskar att leka med vatten. Eftersom det varit brist på regn har vi på barnens önskan tagit ut vatten på gården några morgnar. Det har byggts dammar, lagats en hel del mat och dryck och för våra yngsta har det handlat om att utforska denna fantastiska vätska som vi är så beroende av på vår jord.

De äldre Isbjörnarna gick till Tegnerlunden vid två tillfällen denna vecka för att studera vatten i rörelse. Vid första tillfället pratade vi om vatten, vad det kommer ifrån och vidare hur det kom sig att det fanns rinnande/ forsande vatten i Tegnerlundens vattenfall fast det inte regnade… Jag anade att någon diskuterat detta med någon annan vuxen, för hen visste att det gick runt, ner i ”hålen” och sen kom det upp högst däruppe i ”hålen”. Vi gick såklart upp och tittade efter och visst såg vi hur det sipprade upp vatten ur hålen. Hur det kan komma sig krokar vi i vid ett annat tillfälle.

Det intressanta nu var att se efter vart vattnet tog vägen efter det att det sipprat upp ur ”hålen” och vi såg ju hur fort det rann nerför den anlagda stenrännan. Tillsammans ställde vi teser kring vad vi trodde skulle hända om vi släppte ned löv, en lång pinne och en kort pinne och en sten. Alla trodde att allt skulle åka nerför och hamna i bassängen längst ner. Vi testade. De teser som var lättast att utvärdera var lövet och stenen. Däremot var det inte helt lätt att förstå och dra någon lätt slutsats kring pinnarna…hur ser en kort pinne ut och vad är en lång pinne. Rätt snabbt insåg ett av barnen att det var lika bra att dela pinnarna i väldigt små bitar för att vara säker på att de skulle flyta med strömmen utan att fastna. Klureriet med detta var att det var svårt att se de små små pinnarna med blotta ögat…var de så att de faktiskt åkte hela vägen ner…? För att tydliggöra detta och fortsätta utforska och studera detta roliga och spännande samspel, forsande vatten och olika material, gick vi tillbaka dagen därpå.

Idag hade vi med oss material från förskolan som var lätta i vikt och som hade olika former. Vi hade i slutet och i början av denna vecka pratat om former och jag (pedagog) såg det som ett ypperligt tillfälle att återkoppla till de. Det blev legobitar, små klot, lite större klot och bandybollar.

Vi gjorde två grupper. Ena gruppen släppte iväg de olika materialen och den andra gruppen stod längre ned för att se efter om det de släppte ner verkligen flöt med ända ner i bassängen. Sen var det den andra gruppens tur.

Tillsammans såg vi att de båda kloten lätt åkte nerför rännan, men legobitarna hade en tendens att fastna vid stenarna på vägen ner och bandybollarna hamnade under vattenytan vilket kloten inte gjorde.

För att få loss legobitarna kom vi fram till att pinnar behövdes och nu kom vi tillbaka till pinnars längd. Vi fick prova oss fram vilken längd på pinne som behövdes för att nå legobiten.

”- e fö kort”

Med oss hem igen fick vi alla klot och bandybollar, men legobitarna dom försvann spårlöst i bassängen. Troligtvis hamnade de på botten och kommer fram när bassängen töms på vatten.

Med de yngsta isbjörnarna handlar det mycket om att få utforska och upptäcka. Learning by doing är en känd teori från en av förskolevärldens giganter John Dewey.

Vi har precis som de äldre isbjörnarna studerat vatten under veckan. Vi började ute på gården med att ta ut vatten och målarfärg, vad händer när vi målar på markplattorna? Vi hällde i och hällde ur, vad händer egentligen med vattnet vi häller ut på marken? Vi blandade i sand, vad hände då? Och vad va de som hände med vattnet när vi stoppade i en pensel med målarfärg? Detta måste vi undersöka. Det finns mycket att upptäcka här. 

Vi förflyttade senare även in detta utforskande av vatten och färg. Barnen fick ett varsitt glas med vattnet, ett med smutsigt vatten utifrån och ett med rent vatten från kranen, vad händer när vi doppar ner färg i dessa glas? Hur ser vattnet ut i glasen? Vad händer om jag häller ut vattnet på färgen istället? Vi testar många teorier.

Att måla och skapa är något som fångar de flesta barns intresse. Att kreativt få sätta färg till någonting vitt och orört är en spännande känsla, även här ser vi till att barnen får testa sig fram med olika tekniker. Vi har den här gången testat och erbjudit en tunn och en tjockpensel, en diskborste och en svamp. Hur känns det när vi målar med en diskborste? Vad föredrar jag att måla med? 

Tack för veckan och trevlig helg önskar vi er!

Bettan Cissi Tina och vår vikarie Emma som varit med oss Isbjörnar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *