Hej i höstmörkret!
Nu har vi redan kommit in en bit i november och både vi och barnen märker att det bli mörkare och mörkare på eftermiddagarna. Så pass mörkt så att flera av barnen anser att de numera blir hämtade mitt i natten. Vi har då pratat om att det är mörkare på hösten och vintern och ljusare på våren och sommaren.
För att tydligare kunna följa skiftningarna i naturen i Lill-Jansskogen har vi utsett en ek till ”vårt träd”. Detta kommer vi att besöka två gång varje månad för att se hur och om det har förändrats på något sätt. Vi har redan uppmärksammat att eken tappat massor av löv och att ekollonen ramlat ner. Hur kommer det att se ut vartefter årstiderna kommer och går. Vi satte stolta upp en skylt med namnet på vår förskola och vinkade hejdå tills vi ses nästa gång.
Just i onsdags ville vi inte åka tillbaka till förskolan, för det var så roligt och skönt ute i skogen. Vi hade matte och rörelselek i våra två grupper. Tärningen skulle kastas, tillsammans räkna antalet prickar och sedan titta på rörelsekortet vilken rörelse som hängde ihop med just det antalet prickar. Väldigt uppskattat!
Nu kommer en liten ”skrivelse” om ämnet som varit på tapeten i media denna vecka, nämligen barn och rörelse och vikten av att barn rör på sig och får en positiv inställning till det. Sverige ligger tyvärr rätt dåligt till i mätningarna kring aktiva barn. Dock gäller inte det våra barn på S-E Björnen! Vi pedagoger pratade sins emellan om hur vi på Björnen tänker kring barns rörelse och hur vi ser till att främja det. Det vi kom fram till var att vi har ett väldigt medvetet tänk kring ämnet, vi ser verkligen till att våra barn kommer i rörelse och att det görs med glädje!
I vår verksamhet har vi planerad rörelse liksom spontan rörelse. I den planerade rörelsen ingår det som många tänker på, nämligen ”gympan” som vi har på fredagarna, men alla de gånger vi tar oss till olika grönområden/ parker i vår närmiljö är också planerade rörelsepass/aktiviteter.
För att barnen ska utvecklas och utmanas i rörelse och motorik gäller det att vi pedagoger tänker till kring vilka grönområden och parker vi besöker. Varför går vi till just den parken, vad är det vi vill ge barnen just nu? Är det någon av alla de ställen vi tar oss till där barnen visar på extra mycket glädje i rörelse och motorik? Här kommer foton som visar på hur mycket olika rörelsemoment vi får in när vi är i våra grönområden/ parker. Olika muskelgrupper tränas vilket bidrar till bättre kroppskontroll och rumsuppfattning samtidigt som vi har roligt! Det som inte syns på bilderna är hur vi kommer dit…promenaden.
Till de parker vi går till finns det mer eller mindre alltid utmaningar för alla våra barn oavsett om man är Pandabjörn eller Isbjörn. Här kommer nästa tankenöt att knäcka för oss pedagoger. Vad kan vi ta med, eller vad kan vi göra för att grönområdet/ parken skall bli något mer utmanande och utvecklande än det redan är?
Sist men inte minst, barnen gör som vi gör = vi pedagoger på S-E Björnen rör på oss tillsammans med barnen!
Ps, i torsdags hade vi vårt årliga höstdisco med maskerad. Här rörde vi på oss i nästan 1,5 timma då vi dansade till önskad musik men också till rörelsevideos. Valle, Arne Alligator och Skelettdansen fick upp alla på golvet och röra på sig.
Nu önskar vi trevlig rörlig” helg, så ses vi på måndag igen!
Anna Madde Bettan