Bloggen v 47

Hej hopp så här i slutet av november!

Naturkunskap, teknik, matematik, språk, sammarbete och skapande rymdes i de två aktiviteter vi har valt att skriva om i denna veckas blogg.

Skogsuppdraget i förra veckan för Isbjörnarna var att tillsammans med en kompis leta rätt på de fyra olika naturmaterial som fanns på en bildremsan varje par fick. Alla fyra delar skulle i slutändan bli en barkbåt. Det kom nämligen kommit upp frågor kring olika båtar och hur de tog sig fram på vattnet. Ypperligt att haka i och återigen prata kring vinden/ blåsten som hösten ofta för med sig.  

Dagen efter så tog vi fram våra barkbitar, löv och pinnar för att tillverka en barkbåt. Innan vi satte igång så googlade vi gemensamt upp, på ipaden, hur de kunde se ut.

-Lite olika kan de vara, samma som vi människor som ett barn så klokt reflekterade .

Vi tog en barkbit där vi limmade på en större pärla, där vi sedan fäste pinnen, dvs masten. Sedan behövdes bara ett löv för att göra ett segel. Stort eller litet, det är bara att välja efter tycke och smak.

Efter bygget var klart så skulle vi prova om dessa små båtar kunde flyta och kanske till och med förflytta sig i den lilla sjön som vi gjort i en plastlåda. Snabbt förstod barnen att om man blåser på seglet så åker den ju iväg!!!!! Ännu roligare blev det då de kom på att hårfönen som vi använde till det tidigare vindexperimentet fanns kvar på förskolan. Med fönens hjälp nästan flög båtarna runt och det blev stora krusningar på vattenytan.

Pandabjörnarna fick också uppdraget att samla ihop olika skogsmaterial efter bilder på ett papper. Dom skulle få utforska vilka objekt som flöt och vilka som sjönk. Upptäckarglädjen var det vi ville åt här, att främja nyfikenheten, viljan att pröva samt att känna glädjen i det tillsammans med kompisarna. Det var jätteroligt! Vattenbaljan fylldes med rätt många olika objekt, för rätt snabbt ville de se om bilar, klossar och pärlor sjönk. Ett äpple släpptes i också.

¨-oj, pums! (den sjönk)

¨-nä, den inte¨(den flöt)

I skapandet vävde vi in matematik och språk och återigen pratade vi färger i naturen. De fick välja fyra olika former, limma fast dom på papper och sen stöppla med höstens färger över papperet. De blev dekorativa och det är ett enkelt och lustfyllt sätt att introducera former.

Vidare har formmonstret kommit på besök och vi har matat hen med olika former. Det har också kommit formfigurer och berättat saga och sjungit om sig också. De matematiska former vi presenterat är en rund cirkel, en trekantig triangel, en fyrkantig rektangel och en fyrkantig kvadrat.

Den här veckan har Storbjörnarna jobbat för fullt med att få pepparkakshuset färdigt inför ArkDes Pepparkakshusutställning. De yngre björnarna, Isbjörnarna och Pandabjörnrnan har också börjat med julstöket, men vi har haft lite annat fokus. Kavla och stansa ut pepparkakor är ju inte helt lätt, men hjälp att kavla fick alla som tyckte det var en aningens för svårt. Något som defenitivt inte var svårt var att äta degen!!! Så god den var….¨-bara lite till¨…smaka hör ju till bakandes, bara frågan om vad ordet ”smaka” betyder. Vi hade olika tankar om det ordet.

Vi önskar er alla en bra helg, kanske tar ni fram bakgrejer och snor ihop en lussedeg och stansar några pepparkakor!

Anna Bettan Madde

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *