Bloggen v. 5

Hur kan det komma så mycket snö!!!! Från ingenstans blev hela vår Stockholmsvärld vit och fluffig. Vips blev gården en rolig vintergård där full aktivitet pågår. Snön ersatte sand och vatten som alltid är ett säkert och härligt kort och vi har snöat in ordentligt på snö, så vi målar, skapar och sjunger om snö och vatten i alla dess former från is till vattenånga.

De äldre Isbjörnarna har under dessa två veckor fått besök av ugglans två kompisar, rymdvarelsen Paxi som visade oss hur vattnets kretslopp i naturen fungerar. Vi fick bland annat lära oss nya ord som nederbörd, avdunstning och kondensering.

Men, hur kommer vattnet hem till oss?

För två veckor sedan undersökte vi snövatten, isvatten och kranvatten (se blogg v3) vilket ledde oss in på frågan: hur kommer det sig att vårt kranvatten är rent?
Ugglans kompis Grodan Kai tog med oss på en resa genom reningsverket. Där fick vi lära oss om vattnets kretslopp från regn till kranvatten.

Barnen undrade hur det kom sig att vattnet i våra hus kunde rinna upp i vattenledningarna. De fyllde vatten i ”vattentornet”, men det kom inget vatten till legogubben. Då kom barnen på att man måste lyfta det högt för att vattnet ska komma till badkaret.

När vi undersökte våra vattenledningar märkte barnen att en var kall och en varm. Ledningarna går upp till blandaren och barnen visste att rött betyder varmt och blått kallt. Då vi fyllt hela handfatet och vattnet rann ut bildades det en virvel. För att utforska virveln närmare satte vi ihop två flaskor med en virvelgänga. Virveln syntes extra bra på vårt nya ljusbord.

Kai har även lärt oss hur man spolar rätt, och vad får man egentligen kasta i toaletten?

Det blir spännande att se vart barnen kommer leda oss härnäst. Men att det stannar vid vatten känns som ett säkert kort då våran närmiljö är så härligt fluffig och vit.

De yngre Isbjörnarna har fått upptäcka detta på skapandeundervisningarna dessa veckor som också handlat om vatten i dess olika former,

Att känna på snön med bara händer och fingrar är ju spännande och något man gärna vill göra, men att göra det utomhus i minusgrader förvandlar snabbt upptäckten till gråt då kylan biter tag i fingrar och händer.

Till skapandeundervisningen tog vi därför in snö och adderade färg, pippetter och penslar till det hela. Att få vara med och se hur barnen tar sig an detta var sån glädje. Att äta snö inne gick lika bra som ute, pippetten i sig var väldigt intressant och att man skulle fånga upp färg med den och sedan släppa ut färgen på snön var överflödigt. Hur härligt är det inte att upptäcka att man lärt sig hur man erövrar en pippett och se hur färgen sprider ut sig i snömassan?!? Det sistnämnda lockade de flesta och snökonsten var i full gång.

För att fortsätta skapa i vinterns tecken och prata färger har de även fått prova på att måla med färg i frusen form. Flaskfärg i silikonformar som sen ställdes ut i nattens kyla fick sätta färg på både papper och fingrar.
”va, den mjuk nu”. Ja, det var nästan magi när de kalla hårda färgbitarna förvandlades till mjukare och då också bli kladdigare färgbitar. Flaskfärg i silikonformar som sen ställdes ut i nattens kyla fick sätta färg på både papper och fingrar.

Inga Borgs böcker om Plupp både på svenska och samiska.

Vi avslutade veckan med att uppmärksamma samernas nationaldag som infaller 6 februari. Dels genom att läsa Inga Borgs böcker om Plupp som på samiska heter Bluppe och vi har lyssnat på samiska nationalsången och Jon Henrik som jojkar.🎶🎶🎶

Nu önskar vi er en riktigt härlig helg,

Bettan, Cissi, Emma & Tina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *