Hej bloggen, dessa två veckor har verkligen följt i dinosauriernas spår. Vi har besökt Naturhistoriska riksmuseet. Där vårt fokus låg på skelettet och fossiler, hur såg dinosaurierna ut och hur var dem uppbyggda?
Vi avslutade även vårt museibesök inne hos våra förfäder, aporna, och följde evolutionen från apa till människa. Hur såg och ser vårt skelett ut då och nu?
Efter vårt museibesök märkte vi att det hänt något märkligt i vår sandlåda. Vi hittade delar av skelett och fossiler gömda i sanden. Vi blev paleontologer och gräva fram fossilerna ur sanden, och tillsammans har vi nu satt ihop delarna och det visade sig vara en Velociraptor vi hittat.
Som nu hänger för beskådning på väggen.
I skogen har vi i grupp skapat siluetter av dinosaurer, vad är en siluett och hur ska vi göra för att tillsammans skapa en dinosaurie med hjälp av tråd. Det blev superhäftiga resultat. Vi hittade även en ny kompis som kom gående i skogen, T-rexen Alex som rymt från naturhistoriska.
Tillsammans dansade vi och lekte lekar. Vi hoppas vi har turen att träffa på honom fler gånger i framtiden.
Bredvid skelettet av vår Velociraptor har det även börjat komma upp egengjorda konstruktioner i 3D. Där vi med hjälp av ärtor och tandpetare konstruerar dinosaurieskelett.
Vi har även hunnit med att ha pyjamasparty på förskolan. Idén växte fram tack vare boken ”Vi vill ha disco”
Vi dansade, lekte lekar och hängde i pyjamas med våra gosedjur som fick vara med och festa dagen till ära.
Ett av våra uppdrag i förskolan är att uppmärksamma de 7 minoriteterna vi har i Sverige, och till dem tillhör Samerna. I torsdags den 6 februari var det Samernas nationaldag, som vi på björnen såklart uppmärksammade.
Vi i den äldre gruppen forskade tillsammans med hjälp av dator och internet för att lära oss mer om Samer samt bli mer källkritiska. Vi lärde oss bland annat att samernas historiska bosättningsområden kallas för Sapmi. och att Sapmi sträcker sig över fyra länder. Vilka dom är, kan ni fråga era barn om.
Vi lyssnade på den samiska nationalsången och dansade till tonerna av Jon Henrik.
Varje fredag får barnen ta med sig någonting som börjar på en viss bokstav. Vi har nu kommit till bokstaven B. Hur många b`n finns i ditt ord? Vart hör du b i ditt ord, först, i mitten eller sist? Kan vi sätta ihop några av orden vi haft med oss och skapa nya sammansatta ord? Finns det något som heter ”björnborste”? Eller en ”ballongbuss”?
Trevlig helg önskar
Cissi, Madde, Lotta & Anna
Vilka roliga, fantasifulla och utvecklande aktiviteter ni gör! Så imponerad över att ni ständigt hittar nya, bra saker att göra.
Önskar er alla en trevlig och välförtjänt helg!
Kram, Susanne
Fantastiskt! Stor eloge till dinosaurien som hade modet att gå igenom skogen på egen hand 🤣😅🙌
Vad kul och spännande!
Fantastiskt inspirerande gäng i världsklass! Vi saknar er!
Kramar från Mexiko