Hejsan hoppsan…
…i vårvädret…eller?!? Vi har i alla fall fått vårkänslor här på Björnen när solen varit framme i så många dagar.
Den här veckan är ju veckan då skidorna, pjäxor och alla annan packning åker fram, packas in i bilar eller i flyg för att man ska åka iväg på sportlov, vilka några av våra Björnar gjort. Vi som varit kvar på förskolan har också packat ihop ryggsäckar och dramatenvagnen för att kunna bege oss iväg på lite olika äventyr.
I onsdags åkte vi allihopa till Humlan där vi verkligen lekte i parken, spelade fotboll på fotbollsplanen och grillade korvhamburgare. Solen sken och värmde och lunchen smakade sååå gott. Några kort fr dagen….nä, det är svårt att ta kort utan att få med andra barn/ förskolor på kort i en välbesökt park som Humlan, så ni får fantisera fram hur härligt ni tror att vi hade det helt enkelt.
Förra veckan tog vi med oss micro-ägget ut i skogen för att vi skulle titta närmre på snökristallens uppbyggnad. Det var spännande och det var inte bara snökristaller vi tittade på. Att förstora upp mossa, hårstrån och kottar var otroligt häftigt tyckte barnen.
Syftet med att titta hur en snökristall såg ut på väldigt nära håll var att se hur den var uppbyggd. Hur många spetsar har en snökristall? Kom fram till att det var sex stycken. Hur många pinnar behöver vi då om vi ska använda oss av det matrialet för att göra en snökristall? Och vad var det vi såg mer….jo, att det fanns smuts i den fina ”vita” snön.
Isbjörnarna räknade pinnar och Pandabjörnarna fick återigen räkna upp kottar. Repetition är aldrig fel. Sen gjorde vi olika modeller av snöstjärnor med olika tekniker.
Pandabjörnarna fick prova på att få färg på kottarna genom att ösa färg m sked i stället för att måla med pensel. Sen fick de för första gången vara med och använda limpistolen.
I ett annat skapande projekt kopplade vi vårt tema Vinter till något barnen blev fascinerade av på Naturhistoriska museet vi besökte förra veckan, nämligen skelett. Vi gjorde avtryck av våra händer som barnen tyckte liknade skelett. Sen pratade vi åter om vinterplagg och vad man har på händern när det är kallt som på vintern? – ” tumvante”, -”täckvante”, -”jag använder mest fingervantar. Vi kom fram till att någon typ av vantar sätter vi på händerna för att inte frysa. Nu kom vi in på matematikbegreppet ett par, två likadana bildar ett par.
I den praktiska delen fick de arbeta två och två i par. Nedan syns tydligt vad de gjorde på varandra. Till att börja med måste man fråga om man får måla på kompisens händer. Sen gäller det att måla med viss försiktighet så att det känns bra för den som blir målad. Samarbete och respekt, normer och värden.
För att fortsätta med begreppet ”par” spelade vi spel som bygger på ”par”.
Nu tar vi helg allihopa och så ses vi på måndag. Några kompisar kommer tillbaka fr semester och andra åker….det var lääääääängesedan vi var alla var på plats samtidigt.
Trevlig helg
Bettan. Anna