Den här veckan har Grizzlybjörnarna fått träffa andra jämnåriga kompisar från två olika förskolor vid två olika tillfällen. Något som vi inte kunnat göra på två år på grund av pandemin. Roligt men också väldigt viktigt, dels för att kanske träffa någon som kommer i samma klass sen när det är dags för skolstart efter sommaren och dels för att tränas i nya sociala sammanhang. Förra veckan när det var påsklov för många kompisar fick vi ett brev på posten…

Så spännande att få ett brev! Vi läste brevet tillsammans och bestämde oss sedan för att svara på brevet så att kompisarna på Röhran också skulle få post. Självklart ville vi komma till dom och leka. Vi diskuterade tillsammans om det fanns olika sätt att skicka brev på och några visste att man kunde maila eller varför inte skicka ett sms.
Så den här veckan var det då äntligen dags att få gå till våra nya kompisar och leka hos dom. Många av barnen var lite spända och förväntansfulla, vad hade dom för saker att leka med?
När vi kom fram visade det sig att dom var lika spända som oss😊 Vi hade en samling tillsammans och de bjöd på frukt sen gick vi runt och tittade vad de hade för olika saker.
Det fanns bland annat ett roligt musik och discorum där vi kunde uppträda, det fanns roliga byggmaterial och ett mekano som var riktigt roligt att bygga med. Vi avslutade med att bjuda in våra nya kompisar till oss så att dom ska få komma och se hur vi har det nästa gång.
I torsdags fick vi också chansen att träffa lite andra jämnåriga kompisar från förskolan Roten. Dom har vi träffat en gång tidigare, så det var lite pirrigt när gick iväg till Vasaparken för att träffa dom en andra gång.
När vi kom fram till parken hade dom med sig kartor över just Vasaparken. Hur läser man en karta? Spelar det någon roll hur man håller den?

På kartan fanns det svarta kryss, dessa kryss skulle vi försöka ta oss till. Vi delade in oss i tre grupper och sen gav vi oss iväg. Det var lite klurigt att förstå vart kryssen på kartan var i verkligheten. Efter ett tag kom vi fram till första krysset, där låg ett brev.

Vi läste det och letade oss sedan vidare till nästa kryss. När vi kom fram till det sista krysset på kartan låg det inte ett brev där utan en skatt 🤩

Vi avslutade stunden med att leka tillsammans i Vasaparken. Så roligt att träffa nya kompisar. Nästa gång vi ses ska vi få testa att rita egna kartor över Vasaparken.
Projekt tidsresa
Som en avslutning på vikingatiden så valde vi att åka till Historiska muséet och se på världens största vikingautställning.
Då vi lärt oss väldigt mycket om ämnet tidigare, så var det bekanta saker som vi fick se och repetera där.
Det första som mötte oss var en vägg med runskriften, där vi kunde se vilka de dåtida runorna kunde översättas till i vårt nuvarande skriftspråk. Det är inte helt enkelt att se vad det står, men eftersom vi lärt oss att först se på runan, och sedan jämföra, så går det att sätta ihop dem till namn och ord.

Vi gick vidare och såg flera typer av svärd som var gjorda av olika material, både trä och metall. Där diskuterades det om vilka som använde dessa och när.

Det fanns flera runstenar också, en del med bara text i form av runor och en del även med bilder.

Vi avslutade vårt besök med att se på två vikingaskepp som stod uppställda. Där konstaterade vi att just dessa hade inte drakhuvuden som det som vi har på förskolan faktiskt har.

Nu lämnar vi vikingatiden och flyttar oss fram i tiden så får ni läsa mer i nästa vecka var vi kommer att landa någonstans på vår tidsresa.
I”Troll” – projektet denna vecka koncentrerade vi oss på att knyta ihop olika moment vi börjat påbörjat men ej hunnit göra klart. En del av trollen vi behövde få sig en putsning efter att de åkt i luftballongen. Dessutom behövde luftballongskorgen ses över ordentligt för att kunna ta med fler troll upp i luften och flyga över vår trollskog. Katterna kom till liv och blev härliga individer som gärna ville följa med på färden
Tre av barnen ville gärna fläta svansar till trollungarna som inte har fått några svansar. Några andra valde att se till att alla trollungar som flyttade in i skogen för ett tag sedan hade rätt antal ögon, näsa och en mun, för hur i alla sina dagar skulle de annars kunna äta sina maskar, svampar och bär?!? Vi avslutade med att läsa om Trollkungen som Bamse fick lära ett och annat. Bland annat visade han på hur Trollkungen kunde plantera. Vi tog fram våra planterade päron och äppelkärnor som vi planterade för många veckor sedan, och se, så fina och friska de ser ut!
Att få tid att göra klart, uppdatera och reflektera ihop är en viktig del i vårt arbete med barnen. Vi pedagoger får ytterligare chans till att snappa upp vad i allt det vi gör som barnen uppskattat mest och vad vi då kan kroka i och fortsätta arbeta med.
Denna vecka så gjorde brunbjörnar, isbjörnar och pandabjörnar sällskap till skogen. Extra spännande för brunbjörnarna var det, då det visade sig att vi skulle till en annan skog än den som de brukar åka till.
Vi tog buss nummer 61 till Ruddammen där vi innan vi kom fram till skogen stannade på en bro och såg Roslagsbanans tåg rusa förbi under oss.
Väl framme så satt vi alla ihop och åt frukt och lyssnade på fåglarna. Tänk vad härligt det är att känna solen värma och se hur naturen vaknar till liv efter en lång vinter.
Brunbjörnarnas uppdrag blev att plocka smala mjuka grenar som vi kommer att använda till ett ännu så länge hemligt skapande. Det var lättare sagt än gjort att hitta sådana. Vi provade och provade om de gick att böja men ofta gick de av. Men slutligen hittade vi några som vi kunde ta med oss hem.
Plötsligt så stod vi framför något som självklart var bron där bockarna Bruse gick över. Barnen började genast att leka bockar och troll och bytte roller med varandra vartefter leken utvecklades.

I skogen så har insekterna vaknat och oj oj oj vad många myror vi såg överallt. Vill man titta lite närmre på en specifik myra så kan man till exempel fånga in den i en keps och studera den noga.

Efter sommarlovet så är det ju dags för isbjörnarna att flytta över och bli brunbjörnar. För att övergången ska bli så smidig som möjligt så tar vi tillfällen i akt och är mer tillsammans både på förskolan och utanför som i parken och skogen.
Det var allt för denna gång, ha en riktigt skön helg!☀️
Inkan, Lotta, Madde
Så roligt och viktigt att barnen som ska börja skolan får testa att träffa nya kompisar. Det har ju varit lite svårt under pandemin, så extra viktigt.
Jag fick också vara med och se hur glada barnen var på Historiska museet. Jättekul!