Trot eller ej, men nu är vi nästan alla på plats efter förra veckans höst och läslov, vilket nämndes i förra veckans blogg, så nu är vi igång med våra vanliga rutiner i utbildningen!
Pandabjörnarna har fortsatt arbeta med sina kroppar som vi påbörjade för några veckor sedan. Vi har gett kropparna ansikten i form av foton på dom själva, de har målat valfritt plagg och valt ett riktigt plagg som vi klätt på papperskropparna. Händerna tryckte dom i härliga färger. Det blir mycket repetition på olika sätt om kroppens olika kroppsdelar och visst har de god koll på vad de olika kroppsdelarna har för funktioner. De kroppsdelar som fick flest förslag på funktion var armarna och händerna. Fötterna som helhet var inte lika intressanta att prata om, men däremot tårna. Inte visste jag att man kunde äta dom, men -” de e potatisar” och -”min pappa ha stora tår”. Att de kan lukta och att man kan ha tåludd fick kompisarna också veta. Inte helt klart för alla vad tåludd är för något…
Några av Pandabjörnarna fick följa med Isbjörnarna till biblioteket i början av veckan. Att de får se och lära av sina äldre kompisar är oftast en god skola. Däremot var nog inte själva besöket inne på biblioteket det roligaste, utan det var att få gå och hålla i kärran tillsammans med Isbjörnskompisarna, att få vara med de äldre. Att få åka i kärran när benen inte orkade mer var inte heller så tokigt! Isbjörnarna däremot uppskattade att få välja och vraka bland böckerna. De här är några av böckerna vi lånade, eller köpte vi dom…?!?
Projektet denna vecka för våra Isbjörnar, Brunbjörnar och Grizzlybjörnar har vi som vanligt delats in i två olika undervisningsgrupper.
Den ena ena gruppen har kommit att fokusera på kroppen och i första hand utsidan, alltså det vi kan se.
Om man inte hade leder, hur skulle man då vara?
-Väldigt rak. Nästan som en robot.
Vi sjunger boogie-woogie-sången om benen, armarna, huvudet, fingrarna, axlarna, magen, ryggen och rumpan. Alla delar kan olika saker och är viktiga för att människan ska fungera.
Vi konstaterade att det som finns i mitten av kroppen som näsa, mun och hjärta finns det en av, medan det som sitter på sidorna finns det två av. Två ögon, två öron, två armar och två ben.
Vi har ocks¨å lagt fokus på skapandet och IKT/digitala verktyg, vilket resulterade i härliga spralliga sprattelgubbar som faktiskt kan prata. Tro det eller ej!!!
Klippa klippa klippa. Antingen efter en färdig mall eller på fri hand. Många klämmor behövs det för att få dit lederna. Nu fattas bara ansiktena som ska prata
Den andra gruppen har kopplat samman teknik med digitala verktyg.
Teknik, vad är det egentligen?…. Jo, teknik är det vi människor skapar för att underlätta vår vardag. Till exempel gick vi för måååånga år sedan från att skriva meddelanden i sanden till att skriva med penna och papper till att idag kunna skriva på en dator. Vi har också gått från att slå i hop två stenar mot varandra för att få eld till att idag kunna få eld med hjälp av tändstickor eller en tändare.
En av de nyare teknikerna människan skapat är roboten. För att få en robot att fungera behöver vi prata datorspråk. Vi behöver alltså prata med datorn/roboten genom att programmera/koda den med hjälp av algoritmer.
Algoritmer är en från början en matematisk term som egentligen bara är ett finare ord för en lista med instruktioner.
Vi fick testa på att programmera både våra fysiska bee-botar, och programmeringsappar på Ipaden. Några av oss programmerade en film i Scratch som vi alla sedan fick ta del av.
När vi programmerade den fysiska Bee-boten fick barnen dra kort med olika saker på, exempelvis en citron och kort med material som skulle sorteras hos Sopsamlarmonstrena. Därefter programmerade vi Bee-Boten till vilket sinne dom kopplar citronen till symbolen liksom vilket skräp som skulle till vilket sopsamlarmonser? Vi delade in grupperna utifrån erfarenhet och kunskap.
Veckan avslutades med att Isbjörnarna och Pandabjörnarna drog till skogs där vår planerade rörelsestund utfördes. Det blev hinderbana och annan rörelselek till sång och musik. Jo, vi visade barnen hur man med hjälp av iPaden och en funkion kan göra roliga filmer. Fråga vad som hände i filmen.
Trevlig helg önskar
Bettan, Cissi & Emma
Kul!